۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

خشکی زاینده رود و ایجاد کانون های نقطه ای گرد و غبار در اصفهان

مهندس منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان عصر روز یکشنبه در نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع کنترل آلودگی هوا که در دانشگاه اصفهان و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار شد بر احیای زاینده رود به منظور رفع کانون های گرد و غبار و بهبود هوای پاک در اصفهان تاکید نمود.

 

مهندس منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان  عصر روز یکشنبه در نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع کنترل آلودگی هوا که در دانشگاه  اصفهان و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار شد بر احیای زاینده رود به منظور رفع کانون های گرد و غبار و  بهبود هوای پاک در اصفهان تاکید نمود.

به گزارش وب سایت خبریuinews مهندس شیشه فروش اظهار داشت: قانون هوای پاک در کشور تصویب شده است و همه باید آن را اجرا کنند. سامانه‌های طراحی شده است که مردم با نصب آن روی موبایل می‌توانند وضعیت هوای اصفهان را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

برنامه‌هایی برای خروج از صنایع در شعاع 50 کیلومتری ریخته شده است و در شعاع 50 کیلومتری استفاده از مازوت ممنوع است و از این اتفاق جلوگیری شده است.

دستورالعمل صرفه‌جویی در برق و گاز نیز ابلاغ شده است و تمامی جایگاه های بنزین الزام به استفاده از بنزین یورو 4 شده است و در تمامی طرح‌ها باید پیوست زیست محیطی وجود داشته باشد.

برای کنترل کانون های گرد و غبار نیز برنامه های زیادی پیش بینی شده است و خشکی زاینده رود باعث ایجاد کانون‌های گرد و غبار نقطه ای شده است که قبلاً نداشتیم و این الزام احیای زاینده رود را نیز ایجاد می‌کند.

مصارف گاز خانگی یکی از دلایل آلاینده ها است و بهینه سازی گاز خانگی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق نیز باید ظرفیت سازی شود و در دستور کار قرار بگیرد.

گفتنی است نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع کنترل آلودگی هوای اصفهان به همت کنسرسیوم محیط زیست مراکز علمی پژوهشی با هدف لزوم بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه مراکز علمی استان در رفع چالش‌های زیست‌ محیطی بویژه در حوزه کنترل آلودگی هوا و برای برون رفت از این چالش استانی و ملی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این نشست، صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، منابع طبیعی و محیط زیست از جمله اساتید دانشگاه های اصفهان و صنعتی به بررسی مسائل ناشی از نبود نگره زیست‌پذیری در استان  پرداختند.

در این نشست موضوعاتی مانند پایش کیفی هوای اصفهان با تصاویر ماهواره‌ای، مروری بر راهبردهای کاهش انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرها، گزارش کیفیت هوای اصفهان، بررسی اثر طرح‌های کنترل ترافیک بر آلودگی هوای کلانشهرها، مروری بر تجارب کشورهای موفق در کنترل آلودگی هوا، عوامل بالقوه آلودگی هوای اصفهان و ارائه راهکارهای مناسب کنترل آن، بحران زیست محیطی پدیده گرد و غبار در این کلانشهر و اقدامات فولاد مبارکه در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا ارائه و بررسی شد.

 

تاریخ:
1400/09/29
تعداد بازدید:
4470
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal