۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

اولین وبینارگذشته و چشم‌انداز گسترش زبان چینی و چین شناسی در ایران

اولین وبینارگذشته و چشم‌انداز گسترش زبان چینی و چین شناسی در ایران، همزمان با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به همت مرکز پژوهشی آسیای دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه یون نن چین و موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران و با حضور رییس دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه تهران، دبیراول سفارت چین در تهران، معاون وزیر علوم و معاون وزیر چین، به صورت مجازی برگزار شد.


اولین وبینارگذشته و چشم‌انداز گسترش زبان چینی و چین شناسی در ایران، همزمان با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به همت مرکز پژوهشی آسیای دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه یون نن چین و موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران و با حضور رییس دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه تهران،  دبیراول سفارت چین در تهران، معاون وزیر علوم و معاون وزیر چین، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews دکتر هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان در  وبینار "گذشته و آینده زبان چینی و چین شناسی در ایران" اظهار داشت: بسیار خرسندم امروز در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور از دانشگاه اصفهان در این جلسه با شما صحبت می کنم.  از دانشگاهی باصفا و سرسبز واقع در شهری تاریخی و زیبا با مردمی هنردوست و با فرهنگ. از شهری که  همیشه ی تاریخ شایسته ترین ها را از تمامی گیتی به خدمت گرفته و بهترین های علم و هنر خود را نیز به جهانیان عرضه داشته است.

اصفهان در طول تاریخ با افتخار خود درکمال عشق و دوستی و آرامش نماینده شایسته هنر اصیل اقوام ایرانی در جهان بوده است .از این رو اگر اصفهان را همراه و همکار تاریخی ملت هنردوست  و هنرپرور چین بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم. چرا که بن مایه های فکری و روانی هنرمندان اصفهانی مانند ذوق، هنر، پشتکار و قناعت دقیقا همانی است که جهان از ملت کهن و تاثیرگذار چین می داند و می شناسد. ردپای سابقه حضور چینی های هنرمند و بازرگان در اصفهان و نیز اصفهانیان تاجر هنردوست و فرهنگ شناس در جای جای تاریخ چین قابل مشاهده و مطالعه است .

در عصر حاضر نیز این تبادلات هنری و اقتصادی اصفهان و چین گسترشی روزافزون یافته و این حضور دو جانبه شدت بیشتری یافته است. با وجود گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و هنری دوکشور، شناخت دو ملت از یکدیگر آنچنان که باید می بود نبوده و  قطره ای است از دریا و این با روح عطشناک و جستجوگر جوان ایرانی

  همخوانی ندارد.

جوان ایرانی اینک همانگونه که فلسفه غرب را می خواند، می خواهد بداند کنفوسیوس، لاو زه و منسیوس و دیگر حکیمان خردمند باستانی چین چه گفته اند و به دنیا  چگونه می اندیشیده اند.جوان ایرانی اینک در پی آن است که بداند، نقش ایرانیان در معرفی دین بودا به چین در قرن دوم میلادی چه قدر بوده است و تا چه حد نقش اسلام در گسترش و تعمیق روابط تاریخی دو کشور و گسترش زبان فارسی به ویژه در کاشغر و ختن، در پامیر و یون نن ، در هانگجو و گوانگجو و جای جای چین چه بوده است .

 جوان ایرانی می خواهد بداند قلم توانای  مو ین- برنده چینی جایزه نوبل ادبیات- چگونه است و در آثارش به دنبال کشف کدام حقیقت است. دانشجوی ایرانی در پی جستن چرایی پیشرفت عظیم شهرهای پکن و شانگهای، شن جن و گوانجو در دو دهه اخیر است. می خواهد بداند ای وو با چه سیاست موفقی از یک روستای دور افتاده و گمنام به شهری با سالیانه حجم بیش از 40 میلیارد دلار صادرات تبدیل گشته است.

وی در پی آن است که بداند نظر دوستان چینی در مورد فرش دستباف و هزار رنگ ایرانی و آثار هنری بدیع اصفهان را که زینت بخش منازل مردم هنرشناس و ایران دوست سراسر گیتی است چگونه است.می خواهد همانگونه که فیلمهای سینمایی جذاب جانگ ایمو را می بیند با چینییان در مورد  فیلمهای کیارستمی و مجیدی گفتگو نماید. می خواهد بداند چه خصوصیات مشترکی بین اصفهان و شی ان وجود داشته که این دو شهر کهن و قدیمی خواهر خوانده شده اند.می خواهد علوم انسانی غنی، شعر و ادبیات پربار و عرفانی و ادبیات غنایی فارسی را در معرض دید ادیبان و هنرمندان چینی قرار دهد.

 نابجاست اگر در مورد این پرسشها و این تبادلات ومراودات سخن برانیم و از اهمیت و جایگاه زبان غافل باشیم چرا که زبان مهمترین عنصر این ارتباط است و نقشی کلیدی دارد. فصل مشترک و ابزار این دانستن ها  زبان چینی و فارسی است.این زبان ها باعث شده است ما امروز گرد هم آمده و در مورد آن صحبت کنیم. زبان ملتی کهن با چند هزار سال سابقه و بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون گویشور .  

 این اهمیت و نیاز،  دانشگاه اصفهان را بر آن داشت تا  در دانشکده زبانهای خارجی با کلکسیونی از زبانهای زنده دنیا رشته زبان چینی را نیز تاسیس نموده و به علاقمندان آن عرضه نماید. در طی ده سال گذشته بیش از 70 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی در این رشته فارغ التحصیل شده و هم اکنون نیز 75 دانشجو در حال تحصیل می باشند. در کنار این دانشجویان، دانشگاه اصفهان در طی دو سال گذشته در پی گسترش این رشته در مرکز زبان آموزی دانشگاه بوده که مورد استقبال شمار قابل توجه علاقمندان این زبان قرار گرفته است.

گسترش این رشته و شناخت موانع و مشکلات و نیز پیگیری راهکارهای موثر آموزش زبان چینی در ایران – که اینک در آغاز راه طولانی بلوغ و شکوفایی خود است – از اهداف این وبینار

 بوده است. بدون شک آشنایی با همکاران محترم دانشگاهی چینی و همفکری و هم افزایی با همکاران ایرانی در کنار مساعدت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی سفارت چین در ایران  و نیز انعقاد معاهده نامه های همکاری بین دانشگاههای ایران و چین به همراه امضای توافق نامه دانشگاه اصفهان با دانشگاه زبان پکن جهت توسعه رشته زبان چینی دانشگاه اصفهان یکی از نتایج مهم  این وبینار بوده و بدون تردید باعث ارتقای کمی و کیفی آموزش زبان چینی در ایران خواهد شد .

بسیار شایسته است که از مسوولان برگزارکننده این وبینار صمیمانه تشکر نموده و توفیق روزافزون همگان را آرزو نمایم.

 

شایان ذکر است در این وبینار که روز چهارشنبه 24 شهریور 1400 برگزار شد ابتدا دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این وبینار اظهار داشت: دوستی و همکاری دو ملت ایران و چین ریشه تاریخی دارد. وی افزود: عقد سند همکاری 25 ساله زمینه همکاری دانشگاه‌ها را ایجاد می‌کند.

دکتر نیلی در ادامه ضمن اشاره به همکاری‌های 50 ساله دانشگاه تهران با چین بخصوص در زمینه زبان فارسی و چینی و استقرار مرکز کنفوسیوس در تهران در سال 2007 ،بر تحکیم روابط دو کشور تاکید نمود.

مسئول فرهنگی سفارت چینی نیز اظهار داشت: استادان زیادی از ایران به گسترش زبان چینی پرداخته‌اند و دانشگاه‌های مهمی مثل تهران، اصفهان، شهید بهشتی گروه‌های زبان چینی با خلق فرصت‌های آموزشی، کلاس‌های آنلاین و آفلاین باعث ارتقا سطح زبان و روش‌های آموزش زبان شده اند.

دکتر سالار آملی، قائم مقام وزارت علوم نیز ضمن تبریک پنجاهمین سال برقراری ارتباط علمی و دانشگاهی دو کشور، به خاطر همکاری در مبارزه با بیماری کووید19 تشکر نمود.

وی افزود: ابتکار دو کشور برای امضای سند همکاری زمینه برای گسترش همکاری‌ها را بوجود می‌آورد.

معاون وزارت آموزش چین نیز تصریح نمود، دانشگاه اصفهان و دانشگاه زبان چینی رشته زبان چینی دایر کرده‌اند.

وی افزود: در این وبینار شاهد امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه‌های مهم ایرانی و چینی هستیم و امیدواریم در زمینه تربیت نیروی انسانی، تربیت مدرس و امور پژوهشی تلاش بشود.

آقای دکتر لیو ای رییس دانشگاه فرهنگ و زبان پکن نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه پکن و توسعه همکاری با دانشگاه‌های اصفهان بر علاقه مندی های مشترک دانشگاه ها تاکید نمود.

 

 
 
 
تاریخ:
1400/06/24
تعداد بازدید:
5442
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal