۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

با اجرای حکم قضایی؛ شاخص پژوه از دانشگاه اصفهان خارج شد

پس از گذشت بیش از 5 سال از طرح دعاوی مختلف قضائی و اداری بین شاخص پژوه و دانشگاه اصفهان، نهایتاً با صدور حکم قضایی، در تاریخ 19 تیر ماه 1400 رای داوری خروج شاخص پژوه از دانشگاه اصفهان، توسط ضابطان قضایی اجرا شد.


 پس از گذشت بیش از 5 سال از طرح دعاوی مختلف قضائی و اداری بین شاخص پژوه و دانشگاه اصفهان، نهایتاً با صدور حکم قضایی، در تاریخ 19 تیر ماه 1400 رای داوری خروج شاخص پژوه از دانشگاه اصفهان، توسط ضابطان قضایی اجرا شد.

به گزارش وب سایت خبریuinews موسسه پژوهشگاه بحران‌های طبیعی شاخص پژوه ایرانیان پس از انعقاد قرارداد مشارکت مدنی در سال 92 با دانشگاه اصفهان، در دو بلوک ساختمانی واقع در پردیس دانشگاه اصفهان مستقر شده بود.

شاخص پژوه در بدو حضورش در پردیس دانشگاه اصفهان با سوء استفاده از موقعیت جغرافیایی، خود را منتسب به دانشگاه وانمود و در ادامه با تخطی از قوانین و مقررات وزارت علوم، اقدام به جذب و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی کرده که این قانون شکنی و انحراف از قوانین وزارت علوم ابتدا با ورود سازمان بازرسی و احراز فساد اداری، علمی گسترده توسط شاخص پژوه روبرو و با گزارش مراتب به وزارت علوم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با لغو مجوز، این پژوهشگاه را منحل اعلام کرد.

ورود و استقرار غیرقانونی شاخص پژوه در دانشگاه، بدون اخذ مجوز هیات امنا از یک سو و احراز فساد علمی آن توسط مراجع نظارتی و امنیتی از سوی دیگر، دانشگاه اصفهان به عنوان متولی امر را بر آن داشت تا برای رعایت غبطه بیت المال و حفظ شان و جایگاه آموزش و پژوهش در نظام آموزش عالی کشور، نسبت به خروج آن پژوهشگاه از دانشگاه اقدام نماید. که پس از گذشت بیش از 5 سال و طرح دعاوی متنوع و متعدد نزد مراجع قضایی گوناگون از جمله دیوان عدالت اداری و دادگستری، نهایتاً با صدور حکم قضایی، در تاریخ 19 تیر ماه 1400 با خروج عوامل شاخص پژوه از دانشگاه، ساختمان های تصرفی آن توسط ضابط قضایی به دانشگاه تحویل گردید.

گفتنی است حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در حال استقرار در ساختمان های مذکور می باشد.

شایان ذکر است، علی رغم تذکرات متعدد و مکرر وزارت علوم به پژوهشگاه شاخص پژوه و اصرار مسئولین آن بر ادامه روند غیر قانونی خود، از جمله جذب صدها دانشجو بدون رعایت قوانین و مقررات که از میان آنها برخی مدیران  صاحب منسب بودند، نهایتا" سازمان بازرسی به پرونده تخلفات شاخص پژوه وارد و با احراز تخلفات گسترده شاخص پژوه در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی، مراتب توسط دانشگاه به وزارت علوم منعکس گردیده. در راستای اجرای گزارش مستند سازمان بازرسی کشور و نهادهای نظارتی وزارت علوم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم طی مصوبه 895 مورخ یکم اسفند 1395 نسبت به لغو مجوز و انحلال شاخص پژوه اقدام نمود و سپس با درخواست وزارت علوم، اداره ثبت شرکت های اصفهان نیز نسبت به انحلال شخصیت حقوقی شاخص پژوه اقدام کرد. متعاقبا" با انحلال این پژوهشگاه دانشجویان شاخص پژوه توسط وزارت علوم به دانشگاههای دیگر منتقل شدند.

 متعاقبا دانشگاه اصفهان به موجب قرارداد فی‌مابین تقاضای داوری نمود. با انجام مقدمات و مقررات داوری و پس از حضور و استماع اظهارات طرفین و ملاحظه مستندات و بررسی های لازم، رای داوری صادر و اخیرا پس از قطعیت اجرا گردید.

بر این اساس ادامه حضور غیرقانونی آن موسسه در اراضی ملی و دولتی دانشگاه اصفهان با این حجم ازبی قانونی ها، لکه ننگی بر حیثیت و شرافت دانشگاه، شهر و استان اصفهان محسوب بود افزود: این پژوهشگاه خصوصی فاقد مجوز از سوی هیات امنای دانشگاه اصفهان است.

 این در حالی است که ادامه حضور موسسه منحله شاخص پژوه در دانشگاه اصفهان هیچ توجیه قانونی نداشته و این امر دانشگاه را در این سالها با بروز ناآرامی های مختلف در سطح دانشگاه مواجه نمود، به نحوی که انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی و تشکل های صنفی اعضا هیات علمی بارها با برگزاری تجمعات اعتراض آمیز خواستار برخورد جدی مسئولین دانشگاه با این پدیده شوم و خروج شاخص پژوه از دانشگاه بودند.

 


تاریخ:
1400/04/21
تعداد بازدید:
8333
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal