۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

درگذشت دکتر حسین یقینی چهره ماندگار علمی و هنری اصفهان

مرحوم دکتر حسین یقینی دارای مدرک دکتری داروسازی و کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و سابقه تدریس رشته های هنر و معماری در دانشگاه های کشور بود که با نهایت تاسف، شامگاه چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه سال جاری در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

مرحوم دکتر حسین یقینی دارای مدرک دکتری داروسازی و کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و سابقه تدریس رشته های هنر و معماری در دانشگاه های کشور بود که با نهایت تاسف، شامگاه چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه سال جاری در سن 78 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش وب سایت خبریuinews مرحوم  دکتر یقینی، با بیش از 50 سال سابقه تدریس از مقطع دبستان تا دانشگاه دارای آثار علمی و هنری ماندگار فراوانی از جمله دیوارنگاره های مهمانسرای عباسی، سالن دانشکده داروسازی و تعداد زیادی از مکان های خصوصی در اصفهان است.

او در عرصه نگارگری و نقاشی نیز آثاری از جمله پوستر شیخ الرییس ابوعلی سینا، زکریای رازی و دکتر محمد قریب را در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین در بخش تالیفات علمی، مهمترین اثر وی دانشنامه پنج جلدی "داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" است که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 انتخاب شد.

دکتر حسین یقینی اول اردیبهشت 1322 در محله چهارسو مقصود اصفهان به دنیا آمد و دوران دبستان و متوسطه را در دبیرستان‌ صارمیه گذارند.

از جمله آثار هنری او در عرصه گرافیک می توان به طراحی آرم‌های دانشگاه اصفهان، سازمان نظام پزشکی و شرکت تعاونی درمانگران اصفهان اشاره کرد.

او همچنین در زمینه هنر چوب و آیینه بری تعداد زیادی اثر از قبیل اسلیمی، گره های توخالی و توپر و آیینه بری را در کارنامه خود دارد.

مجموعه عکس های آثار تاریخی اصفهان، عشایر مرتبط با این دیار و مشاغل از یاد رفته اصفهان نیز از  دیگر آثار برجامانده از این چهره ماندگار علمی و هنری است.

از این پژوهشگر اصفهان شناس در اسفند سال 95 در مراسمی با حضور رییس جمهور در اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال برای تالیف کتاب"دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" تجلیل شد.این کتاب که با 6 سال زحمت دکتر حسین یقینی نوشته شده حاوی اسناد، مدارک و عکس های نفیس و گرانبهایی درباره تاریخ طب و داروسازی اصفهان است.

روح آن استاد فرهیخته شاد و یادش همواره گرامی

 

 

 

 

تاریخ:
1400/02/26
تعداد بازدید:
7977
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal